گفت و گو ی نوای فارس با داوود قنبری نوازنده دف

جنجالی ترین همکاری من ، همکاری با مجید خراط ها بود !

جنجالی ترین همکاری من ، همکاری با مجید خراط ها بود !

نوای فارس-مهرشاد انصاری: داوود قنبری نوازنده  جوان و چیره دست دف و رهبر گروه موسیقی تلفیقی آوای ترنم متولد دوم مهرماه 1364 در شهرستان خمین است. وی از کودکی به ساز دف علاقه مند بوده و به همین دلیل این ساز را برای نوازندگی انتخاب می کند. وی که از فعالیت های اخیرش می توان به همکاری با مجید خراط ها اشاره کرد؛ در گفت و گو با نوای فارس به سوالات ما پاسخ داد.

 

 چرا ساز دف را انتخاب کردید در حالی که این همه ساز برای دیده شدن و مطرح شدن وجود داشت؟

من از کودکی علاقه زيادى به صداى ساز دف داشتم و وقتى نوع اجراى دف را در سنین پایین می دیدم به وجد می  آمدم و برایم بسیار مهيج  وجالب بود. به همین دلیل اولين انتخابم برای آموزش و ورود به دنياى موسيقى ساز دف و بعدا هم سازهاى کوبه اى بود.

 

استادان شما در شروع کار چه کسانی بودند؟

- شروع آموزش و نوازندگی من در دوره  مبتدی از سال 82  در مکتب عندلیبی ها و زیر نظر استاد فرهاد عندلیبی شروع شد و بعد از گذراندن دوره یمبتدی نوازندگی دف را با فرزاد عندلیبی برادر کوچک ایشان دنبال کردم . حدود شش ماه زیر نظر این استاد مشغول به فعالیت بودم که در این حین خودم هم شخصا تمریناتی با گروه های مختلف کوبه ای و تلفیقی و سنتی داشتم .

 بعد از استاد فرزاد عندلیبی در گروه کوبه ای استاد محمد اربابی مشترکا هم نوازندگی  دف و هم رهبری گروه کوبه ای ایشان به من واگذار شد.

و در آخر زیر نظر استاد رضا فرهمند  دوره  تئوری موسیقی و دف را به صورت حرفه ای تر سپری کردم و به پایان رساندم که منجر به همکاری با گروه استاد فرهمند گروه ( کوبه ای ملودی دبدبه ) شد ، گروهی متشکل از ارکستر چهل نفره  که بخش اعظمی ار کارنامه من را در بر دارد.

 

این گروه چه زمانی تاسیس شد ؟

دقیقا از سال 88 و تاسیس گروه موسیقی سنتی آوای ترنم . بعد از گروه آوای  ترنم ، گروهی در سال 89 به نام «آریاوا » به همراهی دوستانم شکل گرفت که این گروه یک گروه  تلفیقی - عرفانی متشکل از سازهایی چون گیتار بیس – درام – جیمبه – کاخن – دف – کمانچه – تا ر –  پیانو و اتفاقی به نام رقص سماع بود.

 

 یعنی تلفیق موسیقی با رقصی به نام  سماع !؟

بله .رقص سماع  رقصی آیینی و قدیمی است که تعدادی از هنرمندان این رشته با اشعاری از حضرت مولانا- حافظ و خیام به انجام حرکت های خاص می پردازند. رقص سماع در واقع نوعی هم سوئی با کائنات و نظام هستی محسوب می شود و سماع گر با چرخیدن بر حول یک محور، که درواقع همان محوریت خداوند  است ، و چرخیدن به دور آن نقطه  فرضی ، با گردش کائنات هم سو و هم جهت می شود.

 

 رقص سماع  اگر درست حدس زده باشم ظاهرا به عرفان و فلسفه هم مربوط می شود. درست است؟

عرفا و فلسفه مولانایی بله.  خود من بارها در جلسات مونالا شناسی خانم الهی قمشه ای برای آمیختن این هنر با موسیقی و اشعار مولانا شرکت کردم و حتی در این برنامه ها اجرای دف و نی هم زیاد داشتم.

 

هواداران ساز و مخاطبان شما ، عقیده دارند ساز دف سازی عرفانی هست و شما همیشه با تک نوازی هاتون در اجراها حس خوبی رو بهشون منتقل  می کنید ،  نظر خودتون در این مورد چی هست ؟

من همیشه سعی کردم که اول ساز دف و احساساتش را با تمام وجودم درک کنم تا بتوانم این حس را به مردم عزیزم هم انتقال بدهم . خوشحالم اگر مردم این حس را دریافت کرده باشند .

 

  شما به جز دف ساز دیگری هم می نوازید ؟

- بله تقریبا به اکثر سازهای کوبه ای مثل کوزه -  دمام - کاسوره – دایره و تمبک  مسلط هستم  البته  و به ترتیب دف دمام و کوزه را بیشتر دوست دارم و می نوازم.

 

این سازهایی که ذکر کردید را نزدچه اساتیدی آموزش دیدید؟

هیچکس ! خودم شخصا با تمرین و کاملا به صورت تجربی نواختن آنها را فراگرفتم.

 

دلیل اینکه به بقیه یسازهای کوبه ای مسلط هستید چیست؟

در حقیقت یکی از علایق من به موسیقی بندرعباس به خصوص موسیقی و مراسم آیینی این شهر است که بر گرفته از ساز سنج و دمام  است ؛ من وگروهم  این نوع موسیقی و برنامه ها را هم ، بارها در برنامه های ارگانی و دولتی و شهرهای مختلف به صورت کنسرت های خیریه و ... اجرا کردیم.

 

نظر شما در مورد سبک های دیگر موسیقی چیست ؟ آیا ساز شما قابلیت استفاده در تمامی سبک های مختلف موسیقی را دارد؟

بله !چرا که نه ؟ من همه نوع موسیقی را دوست دارم وگوش می کنم مخصوصا موسیقی های سنتی تلفیقی مثل آلبوم های موسیقی گروه «اکسم آو چویس » گروه موسیقی ایرانی که در سال ۱۹۹۴ توسط رامین ترکیان شروع به کار کرده بود ؛ یا آلبوم  «نه فرشته ام نه شیطان» همایون شجریان ؛ آلبوم «بر سماع تنبور» علیرضا قربانی و «باران تویی» از چارتار که به نظرم خیلی عالی هستند، ارتباط خوبی برقرار کردم.

 

چارتار را چگونه ارزیابی می کنید؟

گروه خوبی است.به دلیل اینکه به نظرم انتخاب اشعارمناسبی داشتند اما موسیقی شان  می تونست بهتر از این هم باشد ! و باز به نظر شخصی  من قطعات آلبوم تا حدی دچار تکرار مکررات بود ومتنوع نبود یعنی به سلیقه بازار نزدیک تربود تا مخاطب خاص . اما خواننده محور نبودن و کارگروهی اشان بسیار قابل ستایش و احترام است . کار گروهی که کمتر در اینجا شاهدش هستیم.

و نظرتان در مورد موسیقی پاپ چیست؟

موسیقی پاپ را هم دوست دارم و بسیاری از هنرمندان این رشته از دوستان صمیمی من هستند .این موسیقی را هم دنبال می کنم اما به نظرم نگاه بعضی از دوستان هنرمند به موسیقی پاپ سطحی است!

 

منظورتان از موسیقی سطحی چیست؟ 

یعنی بیشترنگاه شهرتی و مصرفی دارند ؛ صرفا نگاه عوام و مردمی !

به نظرم در موسیقی پاپ بیشتر از فضاهای الترونیک و مصنوعی  بدون سازهای زنده و بیشتر از سمپل استفاده می شود و این موضوع می تواندگوش و هوش جوان ترها را نسبت به شنیدن موسیقی خوب خراب کندو به مرور زمان موسیقی پاپ را تب دار و حاشیه دار کنذ ؛ در حالی که استفاده از سازهای زنده پاپ و حتی گه گاهی استفاده  به جا از سازهای سنتی ؛ به موسیقی پاپ جان و روحی تازه تزریق می کند.

شما با هنرمندان پاپ هم همکاری داشتید ؟

- بله زیاد .من در کنار موسیقی سنتی ؛ با خواننده های مختلف پاپ از جمله  حسین کشتکار بوشهری - مجید خراط ها - مهدی جمشیدی و .... همکاری داشته ام.

و موسیقی سنتی  چطور؟

-  با زنده یاد استاد جلال ذوالفنون - استاد جلیل عندلیبی - رسول نجفیان - احسان تارخ  برادر زاده  آقای امین تارخ –  موسیقی تاتر با خانم مریم معترف و موسیقی تاتر دفاع مقدس و بسیاری از گروه های موسیقی سنتی و تلفیقی  مثل  دبدبه - آوای عندلیبان -  دیلمان و  آوای باربُد که همکاری با این گروه آخر بیشتر در شهر ورامین بود .  

همکاری شما با مجید خراط ها بسیار پرحاشیه بود

بله آخرین و پر حاشیه  ترین فعالیت من همکاری با گروه مجید خراط ها بود و این همکاری بسیاراز طرف هواداران این خواننده مورد توجه قرار گرفت.  این همکاری به دلیل  رفاقت قدیمی و دیرینه ما باهم  همچنان ادامه خواهد داشت. البته من قبل از همکاری در کنسرت مجید عزیز ؛ در دوتا از آلبوم های مجید خراط ها هم نوازندگی کردم و همکاری داشتم که آلبوم «دیگه میرم » آخرین فعالیت من در آلبوم های مجید بود .

 

در زمینه تدریس نیز فعالیت می کنید؟

- بله ! من تقریقا از سال 87 با اجازه  اساتیدم مشغول به تدریس به هنرجوها در آموزشگاه های مختلف و البته بیشترآموزش دف به صورت خصوصی شدم.

سازتان رو در یک جمله توصیف کنید .

توصیف این ساز در یک جمله نمی گنجد اما من برای شناساندن نوع موسیقی و احساس ساز دف به مردم ؛ شخصا فعالیت های زیادی کردم مثل اجرای برنامه در مدارس معلولین و مدارس غیر انتفاعی با همکاران و نوازندگان دیگر؛ البته به صورت رایگان و کاملا داوطلبانه و با علاقه .

چرا برای بچه ها ؟

 برای شناخت بچه ها از این ساز و علاقه مند کردنشون به این ساز .

شما در کنسرت ها و برنامه های خیریه هم شرکت می کنید و علاقه ای به این نوع اجراها دارید ؟

 بله بسیار زیاد علاقه مندم . ما برای شیرخوارگاه آمنه به صورت بسیار خاص و کامل برنامه های زیادی را در دوره های مختلف زمانی انجام دادیم همین طور با گروه «آوای مهر» برنامه های زیادی را با افتخار برای عزیزانی که در کهریزک هستند اجرا کردیم و کنسرت هایی هم برای کودکان کار داشتیم . این کنسرت ها با همکاری سالن حوزه هنری و به خوانندگی دوست عزیزم «آرش حق دوست »برگزار شد .

و حرف آخر ؟

من همیشه از موسيقى آرامش و عشق گرفتم و برای مردم خوب و عزیزم آرزوی آرامش و عشق می کنم به امید شناختن و حمایت از موسیقی خوب و فاخر !

منبع : موسیقی فارس
تمامی حقوق این سامانه متعلق به نوای فارس می باشد
پشتیبانی : شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات آفتاب

عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q